TILPASNING AV INNLEGGSSÅLER

Vi tilpasser såler tilpasset dine sko og føtter. Kan brukes i alle typer sko som joggesko, fotballsko, hverdagssko, skisko, bunadsko, kort sagt alle typer sko! Løper du mye? Eller står og går hele dagen? Da kan Formthotics støtdempende egenskaper forebygge belastningsskader i ankel, legg og kne. Sålene tilpasses av fysioterapeut.

TRYKKBØLGEBEHANDLING

Våre fysioterapeuter kan nå tilby trykkbølgebehandling (rESWT). Dette er en effektiv behandlingsform ved en rekke tilstander.

Gamle skal også svette!

Gamle mennesker skal også svette, hvis de bare sitter til pynt råtner de på rot sier professor Astrid Bergland ved Høgskolen i Oslo. Kroppen er ferskvare, og den forfaller hvis den ikke brukes. Den velkjente frykten for at eldre skal slite seg ut er basert på foreldet kunnskap som ikke har hold i virkeligheten. Dessuten har det hersket en misforståelse om at eldre mennesker lettere får skader av å trene. I følge proffesoren er det bare helt spesielle grupper som må ha legens vurdering om det er tilrådelig å trene. Det er bevist gjentatte ganger, både nasjonalt og internasjonalt at bivirkningene av å trene i forhold til bivirkningene av medisiner er mye mye mindre sier Bergland.

Trening gir gir ikke bare en fysisk effekt, men også en psykisk og sosial effekt. Målet med treningen er ikke å skape en flokk med eldre toppidrettsutøvere, men å holde eldre mennesker over funksjonshemmingsterskelen. Bergland er opptatt av at treningsprinsipper som gjelder for yngre mennesker også gjelder for de eldre. De har mulighet til å forbedre kapasiteten sin over 100% fordi de har så mye å hente, og legger til at alle vil mekre en positiv effekt av trening, men de som har lettest for å sitte til pynt som oftest har best effekt. - Aldring oppleves på en annen måte når du trener.

Styrketrening kan være en  god treningsform å starte med, og dette er en viktig og effektiv type trenining. For eldre mennesker som har så dårlig balanse at de har problemer med å reise seg fra en stol eller å gå, er styrketrening veldig viktig som primærtiltak! Men da er det også viktig å utfordre grensene sine, ikke å bli for forsiktig men å prøve nye ting.

Hvis man slutter å gjøre en ting, skal man vite at for eldre betyr det oftest at man har gjort det for siste gang. Hvis du slutter med å sykle, eller slutter å gå opp bakker, er det veldig liten sjanse for at du noensinne kommer til å gjøre det igjen sier Bergland.

 

Kilde: HiO-prosjekt: Livskvalitet, helse, aktivitet, funksjon, fall og fallskade hos hjemmeboende eldre.



Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

FYSIOTRIM1 AS Mølnvegen 8, 7863 Overhalla
Telefon: 90 52 53 74

Nettsted levert av ibooking.no.